Социално-педагогическа подкрепа и приобщаващо образование в условията на пандемия
- Наличност: 105
- Автор: Калоян Дамянов
Пандемията, причинена от COVID-19, трансформира много
обществени системи и процеси. Децата бяха тази част от обществото, която се
наложи да се изправи срещу трудности, които невинаги можеха да им бъдат
обяснени или разрешени. Приобщаващото образование като политика и философия
също беше изправено пред редица изпитания, най-малкото защото самата пандемия
предполагаше дистанциране, а това не съответства по никакъв начин на голяма
част от дейностите, свързани с подкрепата за личностно развитие в детската
градина и училището. Специалистите, оказващи допълнителна подкрепа, трябваше да
пренастроят собствените си инструменти и методология за интервенция и подкрепа.
Учениците със специални образователни потребности бяха тази
група деца, които в началото на пандемията бяха напълно лишени от достъп до
образование поради липсата на такива специализирани платформи, от една страна,
и от друга – на възможностите им за самостоятелна работа в електронна среда.
През втората година на пандемията обаче се появиха
достатъчно ресурси за работа и с такива ученици. Това, което обаче остана като
голямо предизвикателство, е социално-педагогическата подкрепа в образователната
среда или по-скоро нейната липса и недобра структура. Тази студия има за цел да
постави на фокус именно възможността за социално-педагогическа подкрепа в
училищното образование, която с развитието на пандемията придоби още
по-конкретна измеримост на полето на своето приложение.