Помощни средства и технологии за деца и ученици

- Наличност: 9
- Автор: Жана Янкова
Настоящата книга предлага информация за многообразието и въвеждането на помощните средства и технологии в образователния процес на децата и учениците със специални образователни потребности. Чрез класифициране се представя прилагането им предимно в условията на детската градина или училището, като се отчита тяхната значимост при предоставянето на образователни услуги във вариативна институционална среда. Изданието визира и педагогическият инструментариум в приобщаващото образование с фокус индивидуалните потребности от помощни средства и технологии на децата и учениците със специални образователни потребности.
В
българското предучилищно и училищно образование през последните години се
очертава нова визия, с което се проектират основните конструкти на
приобщаващото образование. То се възприема като процес,
гарантиращ участието и ученето на всички деца и ученици и в този план може да
се посочи, че образователната ни политика утвърждава основните приоритети,
насочени към осигуряване на приобщаващо, достъпно и качествено образование за
всички.
Живеейки в 21. век, учителите и
учениците трябва да използват уменията си относно новите технологии, да ги
прилагат ефективно и ефикасно в процеса на преподаване и учене. Днес технологиите
променят начина, по който децата и учениците учат, играят и комуникират, а при децата
и учениците със специални образователни потребности помощните средства и
технологии са тези, които разкриват уменията и индивидуалните им възможности в
образователния процес.
Помощните
средства и технологии са инструменти
и те
трябва да бъдат избрани така, че да отговарят
на индивидуалните потребности на всяко дете или ученик със
специални образователни потребности, за да се включи равноправно в
образователния процес в детската градина или в училището. Децата
и учениците със специални образователни потребности са разнородна група и
образователните институции трябва да им осигурят необходимите помощни средства
и технологии, за да имат те достъп до информацията и учебното съдържание заедно
с останалите деца и ученици.
За автора:
Жана Атанасова Янкова е доктор на педагогически науки и доцент по специална педагогика. Има собствено изследване свързано с използването на различни помощно-технически средства в приобщаването на ученици със специални образователни потребности.